X-Men 2
(2003)

X-Men 2
tar vid där den föregåend filmen, X-Men, slutade men är i stora drag uppbyggd som en James Bond-film, där hjälten mot slutet alltid hamnar i skurkens klor. För den som inte är insatt i den tecknade serieförlagan kan handlingen säkert verka rörig med sitt myller av gestalter och parallella skeenden.

Efter att en okänd mutant vid namn Nightcrawler överlämnat ett ultimatum till USA:s president hårdnar tonläget från dem som vill upprätta ett register kallat "Mutant Registration Act". General William Stryker planerar att i ett enda slag förgöra alla mutanter. Professor Charles Xavier och Eric Lensherr, som länge motarbetat varandra måste nu börja samarbeta.

Mutanter är människor med en särskild genförändring, så kallad x-faktor, som ger dem övermänskliga egenskaper. Xavier, som driver en internatskola för unga mutanter, kan läsa andras tankar, och med en särskild apparat, kallad cerebro, förstärker han sin förmåga så att han kan kontakta vem som helst på jorden. Till sin hjälp har Xavier X-Men, som verkar för fredlig samexistens med vanliga människor.

Eric Lensherr/Magneto, som kan påverka metaller med tankens kraft och upphäva tyngdlagen, sitter i filmens inledning i ett fängelse av plast. Vid sin sida har han normalt den kvinnliga Mystique, som kan anta vilken människo- eller mutantliknande skepnad som helst.

I X-Men ingår Ororo Munroe/Storm, som kan framkalla oväder, Scott Summers/Cyclops, som sänder ut laserstrålar från ögonen, när han inte bär speciella skyddsglasögon, och Jean Grey, som kan förflytta föremål med tanken. Till X-Men hör numera också Logan/Wolverine, vars sårläkningsförmåga verkar på ett ögonblick. På internatet bor sedan länge skolungdomarna Bobby Drake/Iceman, som får saker att frysa till is, och John Allerdyce/Pyro, som manipulerar eld, medan Rogue, vars blotta beröring drar till sig människors livsenergi, tillkommit.

Regissör för uppföljaren är alltjämt Bryan Singer, och skådespelarna är till stor del de samma som tidigare. Till de mer framträdande namnen i rollistan hör Halle Berry som Storm, Hugh Jackman som Wolverine, Patrick Stewart som Xavier, Ian McKellen som Magneto, James Marsden som Cyclops, Famke Janssen som Jean Grey, Kelly Hu som Deathstrike och Rebecca Romijn-Stamos som Mystique.

På dvd:n ingår även en fiktiv dokumentär om mutanter, borttagna scener och ett fotogalleri men inget kommentarspår. X-Men 2 finns även som en dubbeldisc-utgåva med ytterligare bonusmaterial.